Telephone

In drie ruimtes nemen de kunstenaars je mee in een surrealistische choreografie, waarin meer dan 350 zelfportretten van Philip Akkerman de verbinding zoeken met zelfspelende piano’s, synthesizers en muziekcomposities van Jameszoo.

2022
AI
installatie
scenografie

Zowel Philip Akkerman als Jameszoo zijn het type kunstenaars dat talloze uren in hun studio doorbrengt, resulterend in een enorm oeuvre en archief. Beiden werken met precisie, en tegelijkertijd hebben hun composities een sterk ongefilterd karakter. Telephone wil laten zien hoe twee ogenschijnlijk verschillende makers, uit verschillende generaties, met verschillende materialen en methoden, elkaar kunnen inspireren om nieuwe artistieke paden te verkennen.

Uitgelichte schilderijen van Philip Akkerman.
Het oplichtten gebeurd op muziek van Jameszoo.

JAMEZOO & PHILIP AKKERMAN

Jameszoo gebruikt Cadavre Exquis, een in 1925 in Parijs ontstaan spel, waarbij spelers om de beurt schrijven, vouwen en het doorgeven aan de volgende speler. In plaats van teksten worden nu lichaamsdelen getekend.

De laatste jaren heeft Jameszoo in binnen- en buitenland een rage ontketend met zijn volstrekt unieke elektronische jazzgeluid, balancerend tussen technisch vernuft en waanzin.

De Haagse kunstenaar Philip Akkerman heeft zich meer dan 40 jaar toegelegd op het schilderen van zelfportretten, met meer dan 4.500 werken als resultaat. Het is een beperking die leidt tot vrijheid, omdat het hem toestaat eindeloos te experimenteren.

 

DE SAMENWERKING

De samenwerking met onderzoeker Jan Van Balen, Ruimtetijd en Paul van Twist leidde tot de technische productie van deze immersive installaties. Geen dag in de tentoonstelling is hetzelfde: de piano’s hebben een zelf-lerend vermogen en passen de compositie aan op wat er eerder heeft plaatsgevonden.

VIDEO MAPPING

Door middel van videomapping worden de schilderijen van Akkermans uitgelicht. Een custom TouchDesigner systeem reageerde realtime op de muziek van Jameszoo en combineerde audio reactieve elementen met een vooraf gecureerd randomizer patroon. Dit gaf een intens effect en was fascinerend om naar te kijken; zo precies en snel schakelden we tussen de schilderijen. Ogen en oren kwamen te kort.

Credits

Concept & Muziek

Jameszoo

Concept & Artist

Philip Akkerman

Researchers

Jan Van Balen
Paul van Twist

Scenografie

Theun Mosk | Ruimtetijd

 

Creative Technology

Cas Dekker | Ruimtetijd

Zakelijk leiding realisatie

Balster van Duijn | Ruimtetijd

Fotografie

Pieter Kers | Beeld.nu

Jameszoo
Philip (Official video) [Strobe Warning]