Spuug van God

Vormgeving van een voorstelling over identiteit, familie en anders zijn in een oer-Hollands dorp.

2022
Likeminds
livestream
voorstelling

Met de voorstelling ‘Spuug van God’ confronteert Willem de Bruin ons met de vraag wat het betekent om als gekleurde jongen op te groeien in een oer-Hollands dorp in de polder.

Willem valt in heel veel identiteiten uit elkaar, die hij maar niet bij elkaar krijgt. Van Willem zijn er veel versies. Hij is niet anders gewend dan zich aan te passen aan de situatie. Voor elk gezelschap filtert hij een stukje Willem weg of voegt hij de juiste elementen toe. Van zijn vader heeft hij geleerd te lachen naar de wereld. Wat van binnen zit, binnen te houden. Aanpassen, daar is Willem een kei in.

Willem

Mijn naam is Willem Arnold de Bruin.
Ik bezit dezelfde initialen als onze koning.
De kleur van onze achternamen vertelt het contrast tussen ons.
Mijn moeder is Nederlands en mijn vader komt van Curaçao.
Ik voel me geen van beide.

Een kameleon verandert van kleur, maar is nog steeds een kameleon.
Willem komt ook in verschillende kleuren.
Maar wie Willem is weet niemand.
Zelfs Willem niet. 

Ontwerp

Spuug van God, een voorstelling van Willem de Bruin, was in juni twee keer exclusief online te zien. De stream werd gepresenteerd via Het Imaginaire Eiland van Oerol op Terschelling, tijdens zowel zonsondergang als zonsopgang.

Credits

Concept | tekst | spel

Willem de Bruin

Regie

Eva Line de Boer

Zakelijk leiding realisatie

Balster van Duijn | Ruimtetijd

Scenografie

Theun Mosk | Ruimtetijd

Muziek

Willem de Bruin
Morien van der Tang
Stephan Boers
Jheynner Argote

Dramaturgie

Liet Lenshoek

Geluidsontwerp

Harpo ’t Hart

Decorbouw

Merijn Versnel | Soultech

Kostuum

Botter

Producent videoregistratie

Balster van Duijn | Ruimtetijd

Producer videoregistratie

Maaikse Spits | Ruimtetijd

Regisseur videoregistratie

Richard Valk

Fotografie

Gilleam Trapenberg
Milan van Dril

Reacties

Volkskrant

★★★★
‘Met fraaie dictie memoreert Willem de Bruin in detail vernederende herinneringen.’

Lees meer

Parool

‘Wat hij deelt is pijnlijk, persoonlijk en toch universeel, zeker voor toehoorders met een biculturele achtergrond.’

Lees meer

Theaterkrant

“De Bruin heeft weinig elementen nodig om de aandacht een uur lang vast te houden. Voor een voorstelling die grotendeels bestaat uit gesproken tekst, met weinig visuele input, is dat op z’n minst indrukwekkend te noemen.”

Lees meer

NRC over de streams van Spuug van God

“De trage onthulling van de context past uitstekend bij het deels gesproken en deels gezongen verhaal dat De Bruin vertelt. De performer neemt ons mee door zijn ervaringen als bi-culturele man die opgroeit in Nederland en een geschiedenis kent van uitsluiting en micro-agressie waarvan hij nog steeds de littekens heeft.”

Lees meer